Výběr a údržba pájecích hrotů

Datum: 31.10.2011
  | 
Kategorie: Odborné vysvětlivky
10 pravidel správné péče o pájecí hrot ručního pájedla při bezolovnatém pájení.

1. Teplota

  • Nastavená teplota na hrotu pájedla má zásadní vliv na jeho životnost.
  • Teplotu nastavujte tak nízkou, jak je to možné (doporučujeme max.400°C).
  • Teplotu zvolte podle daného pájeného spoje, pájecí stanice a hrotu takovou, při které dojde k zapájení ve standardním čase (max. 4s).
  • Výhodou je vědět, jestli teplota nastavená na pájedle, je skutečně na hrotu. K tomu se
  • Používají jednoúčelové teploměry jako je např. HAKKO FG-100 či FG-101.
  • Mnohem účinnější, než zvyšování teploty, se při problémech s pájením bezolovnatých spojů osvědčuje vhodný výběr tvaru hrotu či přídavné tavidlo, nejlépe gelové.

První pravidlo zní: Nezvyšovat teplotu bezdůvodně!

2. Nová pájka

  • Hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
  • Proto vždy po kompletní operaci očistěte hrot a aplikujte na hrot novou pájku. Teprve poté uložte pájedlo do stojánku.
  • Pájka tak ochrání hrot proti oxidaci vzdušným kyslíkem.

Proto doporučujeme zásadu: Aplikovat novou pájku na hrot, pokud vím, že nejbližších 5 minut nebudu pájet!

3. Vypínání pájedla

  • Při odchodu z pracoviště či přerušení pájení vždy vypněte pájedlo, neboť hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
  • Pájedla nové generace, jako např. HAKKO FX-951 mají v sobě zabudovanou funkci automatického vypnutí či poklesu teploty na hrotu po určeném čase bez pájení.

Standardem by mělo být: Vypnout pájedlo, pokud vím, že nejbližších 15 minut nebudu pájet!

4. Čištění pájecích hrotů

  • Pro běžné čištění hrotů pájedel používejte výhradně prostředky k tomu určené.
  • Prvním systém čištění jsou vodou napuštěné houbičky buď ve formě samostatné houbičky, do které se otírá hrot, nebo jako dva protiběžné válečky v jednoúčelovém strojku. Houbička nesmí být suchá ani potopená ve vodě. Používejte destilovanou či demineralizovanou vodu místo vodovodní, v které jsou minerály a další látky urychlující korozi. Zásadní chybou je použití houbiček určených např. na čištění nádobí. Tyto jsou obohaceny látkami, které působí na rozpouštění nečistot, tuků a připálenin, které agresivně působí na hrot.
  • Druhým systémem je drátkový čistič hrotů (HAKKO 599). Jde o mosazné špony pokryté tavidlem. Výhodou je, že jsou méně korozně agresivní vůči hrotu, než vodou napuštěná houbička, a při čištění nedochází k takovému snížení teploty na hrotu.

Mělo by být samozřejmostí: Na čištění hrotů pájedel používejte prostředky určené výhradně pro čištění hrotů a po očištění naneste novou pájku na hrot!



5. Odstranění oxidů, obnova porušené vrstvy pájky na pracovní části hrotu

  • Ztrácí-li hrot smáčitelnost pájkou a objevují se na něm zčernalá místa je nutné odstranit oxidy a obnovit porušení pokovení pájkou.
  • Postup: Hrot očistěte houbičkou či drátkovým čističem, následně ponořte do pasty obnovující vrstvu pájky (Tip Tin – 95 či HAKKO FG-100) a aplikujte novou pájku.
  • Obnova pájkou není absolutní, obnovení lze provést pokud je na hrotu alespoň nějaká vrstva železa.
  • Operaci lze několikrát opakovat. Není-li ani po dvou či třech opakováních hrot dokonale pokoven, použijte na očištění jemný mosazný kartáček (je součástí HAKKO FT-700) nebo jemné protiběžné mosazné kartáče (HAKKO FT-700) a poté hrot opět pokovte v pastě a aplikujte na něj novou pájku.

Nezapomínejte: Včas odstranit oxidy a obnovit pokovení pájkou na pracovní části hrotu!

6. Mechanické namáhání pájecího hrotu

  • Nejcitlivější a z pohledu životnosti hrotu nejdůležitější vrstvou je poželezení měděného jádra. To může být narušeno nejen korozí ale i mechanicky.
  • Nepoužívejte pájedlo pro činnosti jako je šroubování, mechanické posunování součástek či zatlačování vývodů součástek do desky plošného spoje.
  • Také představa, že silnějším tlakem na hrot a mechanickým posunováním hrotu v pájeném spoji se zlepší přenos tepla do pájeného spoje, je mylná.

Mělo by platit: Pájedlo není šroubovák, dlátko nebo pinzeta!

7. Výběr pájecí slitiny

  • Olovo v pájecí slitině účinně brzdilo korozní agresivitu cínu.
  • V bezolovnatých slitinách tomu tak není a korozní agresivita bezolovnatých slitin je obecně vyšší.
  • Slitina Sn-Cu, která je oblíbená pro svoji nízkou cenu, má největší vliv na korozi pájecího hrotu.

Při výběru pájecí slitiny nezapomínejte na to, že: Nejlevnější slitina je korozně nejagresivnější vůči hrotu!

 

 

8. Tavidlo v pájce

  • Tavidlo použité v pájce má vliv na životnost hrotu.
  • V pájkách malých průměrů je méně tavidla. Tavidlo pak nemůže dostatečně účinně chránit hrot vůči oxidaci vzdušným kyslíkem.
  • Stejné je to u trubičkových pájek s nízkým obsahem tavidla.
  • Agresivnější tavidla napadají hrot sama o sobě.
  • Nejefektivnějším způsobem využití tavidla z trubičkové pájky, jak pro pájený spoj, tak pro životnost hrotu, je naříznutí pájky do V-drážky (V-cut) speciálním nařezávacím strojkem - HAKKO 375.

Naše doporučení je: Při dlouhodobé práci s malými průměry pájky, pájkami s nízkých obsahem tavidla či agresivním tavidlem častěji kontrolujte hrot!

9. Výměna hrotu

  • Buďte obezřetní při výměně pájecího hrotu vůči jeho pokovení.
  • Chybou je např. vytahování hrotu z pájedlo pomocí kleští.
  • Základním příslušenstvím každého pájedla by měl být nástroj či tepelně odolná podložka pro bezpečné vyjmutí hrotu.

Je dobré dodržet zásadu: Pro výměnu hrotu používejte k tomu určenou pomůcku!

10. Čistota topného článku, hrotu a přechodových dílů

  • Životnost hrotu nepřímo ovlivňuje čistota přechodových dílů pájedla od topného článku do hrotu. Zoxidované díly zhoršují přenos tepla do hrotu a topný článek musí dodat více energie do hrotu, aby dorovnal nastavenou teplotu.
  • K čištění topného článku lze použít jemné brusné plátno či mosazný kartáč.
Naučte své operátory: Pro výměnu hrotu používejte k tomu určenou pomůcku!

 

Zásadním krokem pro prodloužení životnosti hrotu je ruční pájení v inertní dusíkové atmosféře, kdy je hrot po celou dobu provozu chráněn před oxidací vzdušným kyslíkem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ve všech produktech